בעשור האחרון אנו עדים לצמיחה בקצב מדהים של יזמות מבני משרדים כתוצאה מצורך של יצירת מרחבי עבודה. לצד זה חלים שינויים בטכנולוגיות, בצרכים ובכלל בתפיסת המשרד שאינו רק מקום עבודה אלה, פלטפורמה ליצירת אינטראקציה בין העובדים שגורמת לתפוקה יותר גדולה ויצירתיות. הפועל היוצא של כל אלה הוא ליצירת מרחב עבודה יעיל ,נגיש, בריא ו"מקיים" המעורר מוטיבציה והזדהות של העובדים עם הארגון.
כל זה מביא את האדריכל המתכנן והמעצב לגבש פתרונות ורעיונות עם חשיבה רב תחומית מאתגרת.
סוף מעשה במחשבה תחילה - בראש ובראשונה על המתכנן והמעצב ללמוד את הצרכים הארגוניים, להבין מהי מהות החברה? מה היא מייצרת ? איזה שירות היא נותנת? לנסות ולזהות את התרבות הארגונית ולהבין את "הסיפור " של הארגון. שנית, על המתכנן להכיר את שטח, החלל הנתון. גודלו ונתוניו הפיזיים. אור טבעי בו, כיווני אוויר, נוף שמשתקף הנוף הקרוב וקו האופק, לובי המעליות ומערכות הבניין כגון: חשמל , מיזוג תברואה, בטיחות וכיבוי אש. ולבסוף לקבל הגדרת תקציב העומד לרשות הארגון לצורך הקמת המשרד.
תפקידו של המתכנן הוא להבין את הארגון לתרגם את סיפורו בתכנון פונקציונאלי ועיצוב סביבת העבודה.
בעבר תוכננו משרדים כשדרות חדרים פרטיים שהופרדו אם במחיצות גבס, אם במחיצות זכוכית אטומות . האינטראקציה בין העובדים התקיימה במפגש חטוף בהכנת כוס קפה או תה ליד מטבחון קטן וחשוך. לעיתים רחוקות נפגשו עמיתים בחדר ישיבות גדול המאובזר בשולחן עץ גדול וכבד למראה ובכיסאות אורחים מרופדים בעור במצב הטוב או בדמוי עור במצב הגרוע. חדר הישיבות היה כ"פיל לבן" במרחב המשרדי, מחד תפס שטח גדול ומשמעותי בחלוקת שטחי המשרד ומאידך היה נטוש מאדם רוב ימות השבוע. עם השנים השתנתה המגמה ולצד החדרים הפרטיים ומוארים עם נוף עבור אנשי הנהלה בלבד, נוספו חללי העבודה הפתוחים ה OPEN SPECE. בשורש תפיסתה של ה OPEN SPACE הוא ניצול מרבי של שטחי המשרד למקסימום עובדים. היה בזה משהו מאוד פורמאלי מוגדר וללא גמישות. רווחת העובדים לא נלקחה בחשבון ולא הייתה זיקה ה WELL BEING של העובד כפרט.
מחקרים לימדו שבארגונים אלה רמת התחלואה הייתה גבוהה. העובדים רשמו ימי מחלה רבים, ותפוקתם הייתה נמוכה ולא הייתה הזדהות בין העובד למקום עבודתו.
עם השנים וההתפתחות הטכנולוגיה החברתית משתנות המגמות והתפיסה של מה שנקרא משרד.
מתקיימת הגדרה חדשה של מרחב העבודה וצורכי העובד כיום התפיסה היא שסביבת העבודה מהווה בית שני של העובד. לכן מתכננים אזורים פרטיים , חדרי התכנסות וחדרי ישיבות במראה סלוני ובלתי פורמאלי עבור עובדים וצוותים . אזורי מנוחה בהם כורסאות למתקני משחקים, ומתקני ספורט. קפיטריה מאובזרת במיטב הציוד החשמלי למטבח ומצוידת במזון מגוון מפנק ובעיקר בריא. גם ה OPEN SPACE שינה את צורתו . הוא יותר גמיש עבור העובד ומאפשר לו ניידות ויצירת אינטראקציה עם עובדים עמיתים ושיתופי פעולה " COLLABOTATION" באזורים משותפים ולא פורמאליים במרחב המשרדי.
מחקרים מראים שכאשר מאפשרים יותר ויותר מפגשים בין עובדים, התפוקה והיעילות של אנשי הצוות עולה.
לצד כל אלה עולה הצורך ביצירת שפה ארגונית איחדה שתעורר שביעות רצון ומוטיבציה בקרב העובדים מעיין "גאוות יחידה " של העובדים בארגון , לצד הזדהות של העובד עם החברה ENGAGMENT.
איך מעוררים את ההזדהות הזו ? איך יוצרים את המוטיבציה?
על ידי תכנון ועיצוב שיוצר תרבות של שיתופי פעולה ויצירתיות.
על ידי תכנון ועיצוב חכם המעורר חוויה, השראה וחשיבה יצירתית מבלי שהעובד יהיה מודע לכך. משרד שנהנים לשהות בו כמו בית וסביבת עבודה פחות מוגדרת
על ידי תכנון משרד ירוק ובר קיימא, עם תקן LEED , ידידותי ובריא לעובד . משרד מואר באור טבעי, עם נוף, מאוורר באוויר צח, ללא חומרים רעילים ואקוסטי טובה .
מחקרים מראים שמשרד בריא מוריד בצורה ניכרת את מספר ימי המחלה של העובדים.
לסיכום, לא משנה איזה משרד המתכנן נדרש לתכנן, ומהי התרבות הארגונית שלו. לא משנה איזה שירותים המשרד מספק, אם הוא היי-טק ? או, משרד עורכי דין? אצל כולם המכנה המשותף הוא אחד: תכנון עיצוב מקצועי, יודע לשלב בין הצרכים המדויקים והספציפיים של החברה לבין החלל הנתון אשר יהיה בריא , נעים לשהייה , ויפיק סביבת עבודה מלהיבה, חווייתית, יצירתית, איכותית ויעילה.